петък, 6 май 2016 г.

Оправдана ли е „великденската заря”?







Тази година, Светлата седмица премина изцяло в спорове и скандали около  действията на архим. Дионисий. Очевидно „великденската заря” се оказа критичната капка, която преля чашата на търпението. Хората негодуват по форумите, изреждат всички „нововъведения” на скандалния архимандрит и го обвиняват в нарушаване на църковните канони.
Той пък от своя страна се оправдава в телевизионния ефир, че не е въвел нищо ново, а възстановява традиционни богослужебни практики. Дали наистина е така?

Църквата е жива и непрекъснато се развива. Ако разгледаме богослуженията в различните поместни православни църкви, ще забележим, че те се преливат в най-различни нюанси, без това да ги отклонява от христовото учение. Следващата стъпка е да задълбаем назад в миналото, където ще открием многократно по-голямо разнообразие.  Но повечето хора не знаят това. Те са свикнали с практиката на свещеника при когото се черкуват и не приемат никакви корекции. Дори ако става дума за нещо незначително. Дионисиевите „нововъведения” са прекалено радикални и всеки ги забелязва, затова и предизвикват толкова голяма суматоха.

Съвсем формално погледнато, той не е измислил нищо ново. Не е въвел някакви чужди, друговерни или еретически практики. Неговите действия имат своите аналози в православната богослужебна практика, от близкото или далечно минало. Може би основното нарушение се състои в проявеното от архимандрита своеволие. Но в наше време всеки върши каквото си знае, без да пита никого. Просто архим. Дионисий, се е паднал на неподходящото място – пред очите на цяла България. 

Разглеждайки въпроса от естетическа гледна точка, някои хора описват случилото се като кичозно. Други обаче считат събитията за красиви и добре изпълнени.


Практически, зарята не е нищо лошо. Имаше заря при канонизацията на св. Серафим Софийски, защо да няма и на Великден? Военни маршове пък има на Гергьовден, защо и военният духов оркестър да не присъства на зарята? Както споменах по-горе, богослужебната практика се прелива в много различни нюанси. Тихото очакване от една страна и шумното, триумфално посрещане на празника - от друга. Това са просто нюанси на един и същ литургичен живот. Те касаят външната страна на църковния ни живот. Затова и може би споровете относно самото изпълнение са малко преувеличени. 

В това е по-големият проблем, че всички спорове се въртят около външното. Около показното. Точно както онези електрически бутафорни камини, които топлят, блещукат, дори издават и шум, за да имитират горене на огън. Но в тях огън няма. Така и ние превръщаме вярата в параван, в аксесоар, в какво ли не друго, но не се сещаме за истинското и предназначение.


автор:Петър Иванов